طرز تهیه چند غذای خوشمزه برای سردمزاج ها

به گزارش فروشگاه کوچک، به شما می گوییم که چه غذا هایی برای افراد سرد مزاج مناسب است.

طرز تهیه چند غذای خوشمزه برای سردمزاج ها

برخی از افراد در فصل سرما بیشتر از بقیه سرما را احساس می نمایند این افراد سرد مزاج هستند، پس باید به تغذیه خود توجه نمایند و غذای مناسب سرد مزاج ها استفاده نمایند.

به شما می گوییم که چه غذا هایی برای افراد سرد مزاج مناسب است. بهتر است در این فصل از مخلوط برنج سفید و سبزی ها و حبوبات همراه گوشت بهره ببرید. غذا هایی مانند نخودپلو، شوید پلو و ته چین از این نظر مناسبند.

بهترین آش، شله قلمکار است

برخی آش ها هستند که کمتر در آن ها گوشت به کار می رود، مانند آش رشته یا آش دوغ که اصلا مناسب فصل سرما نیستند. در عوض آش هایی مانند آش شله قلمکار از آنجا که در مواد اولیه آن ها گوشت هم وجود دارد غذای مناسبی برای فصل سرما محسوب می گردد. این آش را اگر تند مصرف کنید می تواند به گرمی غذا بیشتر یاری می نماید.

مواد لازم:

گوشت بدون استخوان: نیم کیلوگرم

نخود، لوبیا چیتی، ماش، عدس، لوبیا چشم بلبلی و برنج: هرکدام یک فنجان

سبزی آش (جعفری، گشنیز، اسفناج، تره، ترخون و مرزه): به اندازه لازم

پیازع داغ: به میزان لازم

نمک، فلفل، زردچوبه، روغن و نعناع داغ: به میزان لازم

روش تهیه:

1. شب قبل حبوبات را خیس کنید. بعد از آنکه گوشت و پیاز را سرخ کردید، زردچوبه را به آن اضافه کنید و کمی آب در آن بریزید و بگذارید خوب بپزد. سبزی آش را خرد کنید.

2. وقتی گوشت نیم پز شد، حبوبات را به آن اضافه کنید. وقتی گوشت و حبوبات خوب پخت، سبزی را به آن اضافه کنید.

3. از آنجا که مدت پخت آش طولانی است بهتر است حرارت زیر آن را کم کنید و آن را مدام هم بزنید تا همه مواد خوب با هم مخلوط شده و جا بیفتد. نمک و فلفل را زمانی اضافه کنید که آش خوب پخته باشد. بعد از آن روی آش را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید.

حلیم را با نخود بخورید

حلیم غذایی مناسب برای فصل زمستان است، به خصوص اگر نخود هم به آن اضافه گردد؛ یعنی اگر می خواهید حلیم بپزید در پی حلیمی باشید که فقط از گندم درست نشده باشد. نخود گرم است و به گرمی حلیم یاری می نماید. اضافه نمودن دارچین به میزان مناسب هم می تواند این حلیم را برای فصل سرما مناسب کند.

مواد لازم:

گندم پوست کنده: یک لیوان و نیم

نخود: یک دوم لیوان

گوشت گوسفند سردست: 400 گرم

نمک: یک پنجم قاشق چای خوری

پیاز میانه: دو عدد

آب گوشت: دو لیوان

دارچین: به میزان لازم

شکر: به میزان لازم

کره: چهار قاشق سوپ خوری

روش تهیه:

1. نخود را 24 ساعت قبل از پخت خیس کنید. گندم را 24 ساعت زودتر خیس نموده و با نمک بپزید. نخود را همرا با پیاز و گوشت پخته، سپس گوشت پخته را از آب و نخود جدا کنید و بکوبید تا رشته رشته گردد.

2. گندم را هم با کمی آب جوش در مخلوط کن بریزید تا کاملا له گردد. اما نخود را با کمی آب گوشت له کنید. این کار را هم می توانید در مخلوط کن انجام دهید.

3. بقیه آب گوشت، نخود، گوشت و گندم له شده را با هم مخلوط نموده و در قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. حدود نیم لیتر آب به آن اضافه نموده و بگذارید حلیم به مدت نیم ساعت جا بیفتد. حواس تان باشد که در این مدت حلیم مرتب هم زده گردد تا ته نگیرد.

بچسبید به خورش فسنجان

برخی خورش ها مانند خورش کدو و خورش آلو اسفناج به علت رطوبتی که دارند برای فصل سرما مناسب نیستند، اما خورش فسنجان به علت حرارت خوبی که گردو به آن می دهد برای این فصل توصیه می گردد. این غذا شیرین و چرب است و به علت گردوی فراوان می تواند در سرما طبع شما را به سمت گرمی ببرد.

مواد لازم:

گردو: 500 گرم

گوشت چرخ نموده: 300 گرم

پیاز: یک عدد

دارچین: سه قاشق چای خوری

رب انار: پنج قاشق غذاخوری

شکر: دو قاشق غذاخوری

روش تهیه:

1. پیاز را ریز رنده کنید و با گوشت چرخ نموده، نمک، فلفل و یک قاشق چای خوری دارچین مخلوط کنید تا مواد چسبندگی مناسبی پیدا نمایند.

2. حالا با دست کوفته های کوچکی از این مواد درست نموده و داخل روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. گردو ها را چرخ کنید، درون قابلمه دو لیوان آب سرد بریزید و گردو ها را اضافه نموده سپس حرارت را زیاد کنید تا آب جوش بیاید.

3. پس از اینکه آب جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت سه ساعت گردو ها با آب خوب بجوشند و به اصطلاح به روغن بیفتند. بعد از اینکه گردو ها پخت، رب انار و دو قاشق چای خوری دارچین، شکر و کمی نمک اضافه کنید سپس به میزان لازم آب بریزید. گوشت های قلقلی را که آماده نموده بودید به خورش اضافه کنید و یک ساعت دیگر هم بگذارید تا گوشت ها درون فسنجان بجوشند. بعد از یک ساعت فسنجان شما آماده است.

سوپ گندم را جایگزین سوپ جو کنید

اگر علاقه به خوردن سوپ دارید بهتر است بدانید که خوردن سوپ هایی مانند سوپ جو به علت مزاج سرد برای فصل سرما مناسب نیستند، به جای آن می توانید از سوپ گندم بهره ببرید که طبعی گرم دارد.

مواد لازم:

گندم: یک پیمانه

جعفری: سه پیمانه، خرد شده

پیاز: یک عدد

هویج: یک عدد

نمک، فلفل، زنجبیل و زردچوبه: به میزان لازم

روش تهیه:

1. مدت 24 ساعت گندم را خیس کنید. بعد آن را در ظرفی بریزید و آب را اضافه کنید. ادویه ها را هم می توانید در این مرحله اضافه کنید و ظرف را روی حرارت بگذارید تا کاملا گندم ها بپزد و به اصطلاح مغزش بشکفد.

2. در انتها هویج را رنده نموده و به همراه سبزی خرد شده و پیاز به سوپ اضافه کنید و آن را بعد از چند دقیقه از روی حرارت بردارید و نوش جان کنید.

ته چین؛ بهترین غذای زمستانی!

بهتر است در این فصل از مخلوط برنج سفید و سبزی ها و حبوبات همراه گوشت بهره ببرید. غذا هایی مانند نخودپلو، شوید پلو و ته چین از این نظر مناسبند.

مواد لازم:

سینه مرغ پخته و خرد شده: چهار عدد

زرده تخم مرغ: چهار عدد

ماست سفت و چکیده: چهار پیمانه

برنج: پنج و نیم پیمانه

کره آب نموده: پنج قاشق غذاخوری

روغن مایع: یک پیمانه

نمک و زعفران: به میزان لازم

آب مرغ: یک پیمانه

روش تهیه:

1. بعد از خیس کردن برنج، آب مرغ را به آن اضافه نموده و بگذارید بپزد. سپس برنج را آب کش کنید و بگذارید آب آن کامل برود.

2. در همین زمان مرغ را همراه با پیاز و نمک پخته و آن را رشته رشته کنید. ماست، زعفران، تخم مرغ، نمک، کره آب نموده و نصف روغن را با هم مخلوط نموده و به برنج اضافه کنید طوری که برنج کامل به این مواد آغشته گردد.

3. یک قابلمه نچسب که کف آن نازک نباشد روی گاز بگذارید و بقیه روغن را کف آن بریزید. میزان کمی برنج که حالا آغشته به زعفران، ماست و تخم مرغ است را کف ظرف پخش نموده و یکدست کنید.

4. حالا یک لایه مرغ روی آن بریزید و دوباره برنج را روی آن اضافه کنید.

5. این کار را به صورت لایه لایه تکرار کنید تا مواد تمام گردد.

هویج پلو؛ مخصوص زمستان

هویج پلو و کلم پلو هم ازجمله غذا های مناسب برای فصل سرما هستند، چون هویج جزء خوراکی های گرم و تر است. بهتر است به این غذا دارچین هم اضافه کنید. این غذا ازجمله غذا های رژیم غذایی استاندارد بوده و برای بیشتر افراد مناسب است.

مواد لازم:

هویج: یک کیلوگرم

برنج: یک کیلوگرم

شکر: 200 گرم

روغن مایع سرخ کردنی: 6 قاشق سوپ خوری

گوشت چرخ نموده: 500 گرم

زعفران: به میزان لازم

پیاز: یک عدد

نمک: به میزان لازم

دارچین: نصف قاشق سوپ خوری

روش تهیه:

1. هویج را به صورت خلال های باریک خرد کنید و داخل روغن تفت دهید. بعدشکر را در یک پیمانه آب جوش حل کنید و داخل تابه حاوی هویج سرخ شده بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا محلول آب و شکر جوشیده و خلال هویج در این شیره کمی بپزد.

2. زعفران را هم به آن اضافه کنید و پس از یکی، دو جوش، زیر اجاق گاز را خاموش کنید. به این ترتیب مایه هویج آماده است. حالا پیاز را در گوشت چرخ نموده، رنده کنید. نمک و دارچین را هم به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید. سپس آن را به صورت کوفته های ریزی درآورید.

3. کوفته ریزه ها را تفت دهید. وقتی برنج را آبکش کردید، در یک قابلمه به صورت لایه لایه مایه هویج و برنج را بریزید.

خاگینه درست کنید

تخم مرغ گرم و زرده اش گرم تر است و می توان برای بهتر شدن کمی فلفل سیاه هم به آن اضافه نمود و خاگینه مناسبی تهیه کرد.

مواد لازم:

تخم مرغ: دو عدد

شیر پاستوریزه: چهار قاشق غذاخوری

آرد گندم: نصف پیمانه

بیکینگ پودر: نصف قاشق چای خوری

زعفران ساییده شده: یک چهارم قاشق چای خوری

روغن مایع مخصوص سرخ کردنی: به میزان لازم

دارچین: یک دوم قاشق غذاخوری

پودر گل محمدی: یک دوم قاشق چای خوری

پودر هل: یک دوم قاشق چای خوری

پودر زنجبیل: یک دوم قاشق چای خوری

پودر پسته: یک قاشق چای خوری

شربت: 250- 300میلی گرم

مغز گردوی خشک شده: سه، چهار قاشق غذاخوری

روش تهیه:

1. تخم مرغ ها را با چنگال کمی بزنید. شیر را اضافه نموده، بیکینگ پودر و آرد را کم کم روی مایه الک نموده و مخلوط کنید. سپس زعفران، پودر هل و پودر زنجبیل را اضافه کنید.

2. در تابه تفلون میزانی روغن بریزید با قاشق غذاخوری از مایه در روغن ریخته و سرخ کنید. هر دو طرف آنکه طلایی شد، در شربت قرار دهید تا کمی شربت به خورد آن برود.

3. از شربت خارج نموده و در صافی قرار دهید. سپس در دیس بچینید و از مخلوط دارچین، پودر گل محمدی، زنجبیل و پودر هل روی آن بپاشید و آن راباگردو، پودر پسته تزیین کنید.

منبع: بهترین ها

منبع: فرادید
انتشار: 25 بهمن 1401 بروزرسانی: 25 بهمن 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2282

به "طرز تهیه چند غذای خوشمزه برای سردمزاج ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه چند غذای خوشمزه برای سردمزاج ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید