طرز تهیه گز آردی خانگی؛ سوغات اصفهان به روش سنتی و بازاری

به گزارش فروشگاه کوچک، گز یکی از قدیمی ترین شیرینی ها و سوغاتی های ایرانی است اگر به اصفهان سفر نموده باشید حتما به عنوان سوغاتی از گزهای معروف آن خریداری نموده اید. البته گز به جز اصفهان سوغات شهرهای دیگری مثل کرمان و یزد هم هست. این شیرینی معمولا به دو صورت ساده و آردی و با انواع مغزیجات مختلف تهیه می گردد. بیشتر ما همواره گز را به صورت آماده از بیرون خریداری نموده ایم اما به راحتی میتوان آن را در منزل تهیه کرد و کنار یک فنجان چای گز خانگی میل نمود.

طرز تهیه گز آردی خانگی؛ سوغات اصفهان به روش سنتی و بازاری

گز از معدود شیرینی هایی است که در آن از نشاسته و روغن و مواد نگهدارنده و غیر طبیعی و شیمیایی مثل رنگ و طعم دهنده و … استفاده نمی گردد. برای تهیه این شیرینی اصیل ایرانی دستور رو با تمام نکات در قسمت آشپزی از خبرنگاران بلاگ دنبال کنید.

مواد لازم گز خانگی:
سفیده تخم مرغ2 عدد
شکر1 پیمانه
گلاب مرغوبیک دوم پیمانه
گلوکزیک دوم پیمانه
بادام و پستهدو سوم پیمانه
آردبه میزان لازم

1- برای تهیه این شیرینی ابتدا سفیده های تخم مرغ رو داخل ظرف تمیز و خشکی بریزین و با دور تند همزن بزنید تا کاملا فرم بگیره و با برگردوندن ظرف از داخل اون نریزه.

سفیده فرم گرفته رو داخل یخچال قرار بدین تا پفش نخوابه.

2- شکر و گلاب رو داخل ظرفی مخلوط کنید و روی حرارت کاملا ملایم قرار بدین و هر از گاهی هم بزنید تا دونه های شکر کاملا حل بشه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لگیمات؛ شیرینی خوشمزه ماه رمضان با نکات کلیدی

3- وقتی تمام ذرات شکر حل شد، یک دور با قاشق هم بزنید و از نبود دانه های شکر اطمینان حاصل کنید و بعد گلوکز رو به مواد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا کاملا مخلوط بشه.

اجازه بدین مواد با حرارت ملایم بجوشه تا به قوام برسه تا زمانی که وقتی چند قطره از شربت رو ما بین دو انگشت تست میکنیم کاملا کش بیاد و به اصطلاح نخ بده.

یکی از مراحل مهم تهیه گز رسیدن شربت به قوام مناسب هست اگه شربت به خوبی قوام نیاد گز در نهایت شل میشه و اگه بیش از حد قوام بیاد گز در نهایت خشک میشه.

4- بعد از به قوام رسیدن، چند قاشق از شربت (دو الی سه قاشق غذاخوری) رو به سفیده های فرم گرفته اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست بشه.

5- و بعد سفیده های تخم مرغ رو به شربت اضافه کنید. اضافه کردن شربت به سفیده تخم مرغ به این دلیل انجام میشه که سفیده ها تقریبا هم دمای شربت بشن و موقع اضافع کردن به مواد نبرن.

بعد از اضافه کردن سفیده ها حتما باید زیر قابلمه شعله پخش کن قرار بدین.

سفیده ها و شربت رو در حالی که روی حرارت ملایم و شعله پخش کن قرار دارن حدود هشت الی ده دقیقه با همزن برقی بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست بشن و کمی حالت غلیظ پیدا کنن.

بعد همزن رو کنار بذارین و با قاشق چوبی که کف صافی داره به صورت پارویی مواد رو از کف قابلمه هم بزنید.

6- حرارت باید کاملا ملایم باشه و انقدر مواد رو هم بزنید که مواد غلیظ بشه و به راحتی از قاشق پایین نریزه.

مرحله داغ زدن مهم ترین قسمت تهیه گز هست و در کیفیت گز تاثیر زیادی داره بنابراین باید حوصله به خرج بدین و به صورت مداوم مواد رو هم بزنید تا ته نگیره و کاملا بپزه و به اصطلاح گز برسه مرحله داغ زدن ممکنه حداقل یک و نیم الی دو ساعت طول بکشه.

اگه مواد رو به خوبی داغ نزنیم و زوتر از روی حرارت برداریم گز در نهایت شل میشه و اگه مواد رو بیش از حد داغ بزنیم و خیلی سفت بشه گز در نهایت خشک و سفت میشه.

وقتی گز کاملا رسید مغزیجات دلخواه رو بهش اضافه میکنیم و حرارت رو خاموش میکنیم و مخلوط میکنیم تا مغزها با مواد مخلوط بشن.

داخل گز میتونید از انواع مغزهای دلخواه مثل پسته، بادام یا بادام زمینی بهره ببرید اگه از بادام داخل گز استفاده میکنید.

بهتر هست که در ابتدا اون رو به مدت چند دقیقه داخل ماهیتابه روی حرارت قرار بدین تا تست و بو داده بشه و داخل گز حالا ترد داشته باشه و سفت نباشه.

بعد از آماده شدن گز اون رو به دو صورت میتونید شکل بدین در روش اول داخل یک ظرف مربع یا مستطیل آرد الک کنید تا با یک لایه آرد پوشیده بشه.

7- و بعد از مایه گز (بلافاصله بعد از مخلوط کردن با مغزیجات) روی آرد ها و داخل ظرف بریزین و با پشت قاشقی که داخل آرد زدیم صاف کنید تا کاملا پهن و یکدست بشه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارشمالو به روش خانگی؛ عکس مرحله به مرحله

8- و مجددا روی گز آرد الک کنید و به مدت سه ساعت داخل یخچال قرار بدین تا خودش رو بگیره و بعد ظرف رو از یخچال بیرون بیارین و با یاری چاقوی تیز کناره های گز رو از دیواره های ظرف جدا کنید و گز رو از داخل ظرف خارج کنید.

9- و بعد با چاقوی تیز برشهای طولی و عرضی بزنید تا گز ها شکل مربع داشته باشن.

در روش دوم بعد از مخلوط کردن مغزیجات با مایه گز یک ربع صبر کنید تا مواد کمی خنک بشن و داخل یک بشقاب میزانی آرد بریزین.

10- و یک قالب گرد ساده رو داخل آرد بزنید، تا کاملا آغشته به آرد بشه و بعد روی آردِ داخل بشقاب بذارین.

11- و با قاشق از مایه گز بردارین و به یاری دو قاشق اون رو داخل قالب قرار بدین.

12- و بعد دوباره روی گز آرد بریزین و با دست کاملا فشرده و صاف کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای توت فرنگی

و با فشار دست گز رو از داخل قالب خارج کنید و کناره های شیرینی رو کمی صاف کنید و داخل آرد بغلطونید تا چسبندگیش گرفته بشه و مابقی مایه گز رو به همین صورت آماده کنید تا گز های یک شکل و میزان به شکل گرد داشته باشین و بعد داخل یخچال بذارین تا خودشون رو کاملا بگیرن.

گز آردی خانگی و خوشمزه شما آمادست نوش جان.

نکات تهیه گز خانگی:

  • گز اگه به خوبی داغ زده بشه و خوب تهیه شده باشه به راحتی بیرون از یخچال و داخل ظرف در بسته قابل نگه داری هست وگرنه باید داخل یخچال نگه داری کنید.
  • یکی از راه های فهمیدن اینکه گز کاملا رسیده و داغ زده شده اینه که وقتی میزانی از مواد رو بردارین مواد به راحتی از دستتون جدا بشه و به دستتون نچسبه.
  • برای تهیه گز باید از گلوکز مایع و بدون رنگ بهره ببرید گلوکز رو میتونید از لوازم قنادی ها تهیه کنید.
  • دلیل شل شدن گز میتونه به خوبی قوام نیومدن شربت و به خوبی داغ نزدن مواد باشه و دلیل خشک شدن گز بیش از حد قوام اومدن شربت و بیش از حد داغ زدن مواد هست.
  • میزان مغزیجات رو میتونید به دلخواه کم یا زیاد کنید بعلاوه میتونید مغزیجات رو خرد کنید و داخل گز بریزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آسان مارمالاد آلبالو بدون هسته با ورق ژلاتین

منبع: اُکالا
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1981

به "طرز تهیه گز آردی خانگی؛ سوغات اصفهان به روش سنتی و بازاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه گز آردی خانگی؛ سوغات اصفهان به روش سنتی و بازاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید