احتیاج ایران به حداقل 120 میلیون دُز واکسن کرونا ، آخرین شرایط واکسن های ایرانی کووید

به گزارش فروشگاه کوچک، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای صدور مجوز مصرف اضطراری دو واکسن ایرانی کرونا، شرح داد.

احتیاج ایران به حداقل 120 میلیون دُز واکسن کرونا ، آخرین شرایط واکسن های ایرانی کووید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در حاشیه مرنام رونمایی از مستند شنا با دست های بسته، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا، درباره زمان دریافت مجوز اضطراری واکسن های ایرانی کرونا، گفت: فاز یک و دو واکسن کووایران برکت در کشور با موفقیت انجام شد. با توجه به اینکه در فاز یک موضوع بی خطری و در فاز دو موضوع ایمنی زایی واکسن آنالیز می گردد، با گزارش های موجود به نظر می رسد که واکسن ایمن است و ایمنی زایی خوبی هم دارد؛ بنابراین موضوع در دستور آنالیز کمیته های مشورتی در کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو است.

وی اضافه نمود: در عین حال فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در کشور اجرا شده و مرحله اول تزریق آن هم در کشور انجام و مرحله دوم آن هم آغاز شده است. طبیعتا با توجه به در نظر داشتن اینکه ما در شرایط جنگ و بحران هستیم و کشور های دیگر هم این راستا را طی کردند که بعد از اطمینان از ایمنی زایی واکسن، لزوما منتظر انتشار نتایج فاز سوم نشدند و به صورت مقیاس وسیع استفاده کردند و با توجه به اینکه به هر حال به طور میانگین روزانه 150 ایرانی به علت کرونا از دست می فرایند، همه این عوامل قطعا در آنالیز های کمیته های مشورتی به نام مصالحی که در تصمیم گیری است، مورد ملاحظه قرار گرفته و نهایتا سازمان غذا و دارو اظهار نظر خواهد نمود.

جهانپور ادامه داد: به نظر می رسد از آنجایی که تمام گزارش ها تا امروز مطلوب بوده است، اتفاقاتی در روز های آینده بیفتد و طبیعتا این واکسن هم اکنون حداقل چند صد هزار دوز آن فراوری شده، با مجوز مصرف اضطراری ظرف روز های آینده با صلاحدید مراجع مربوطه، وارد چرخه واکسیناسیون عمومی خواهد شد. باید توجه کرد که مرجع ملی هم در این زمینه فقط سازمان غذا و دارو است و طبیعتا هر تصمیمی که سازمان غذا و دارو در این زمینه اتخاذ کند، اجرایی خواهد شد.

وی گفت: درباره واکسن پاستور یا واکسن پاستور کووک که در انستیتو پاستور ایران با یاری انستیتو فینلای کوبا تهیه می گردد، این واکسن یک گام جلوتر است. زیرا علاوه بر انجام فاز یک و دو، کارازمایی بالینی در کشور کوبا، فاز سوم هم در کشور کوبا اجرا شده و حتی آغاز استفاده انبوه از این واکسن هم در مقیاس وسیع تر در کوبا و بر روی کادر درمان این کشور آغاز شده است. ده ها هزار دوز از این واکسن در کوبا تزریق شده و در کشور ما هم این واکسن عملا بر روی 24 هزار نفر در مرحله اول فاز سوم اجرا شده و مرحله دوم فاز سوم آن هم آغاز شده و حتی از میانه عبور نموده است.

جهانپور در این باره اضافه نمود: تا امروز هم گزارش های اولیه در این زمینه چه ازکوبا و چه در کشورمان، قابل قبول بوده است؛ بنابراین این دو واکسن یعنی واکسن پاستور در قدم اول و واکسن برکت در مرحله تصمیم گیری در زمینه صدور مجوز مصرف اضطراری هستند و هر زمان سازمان غذا و دارو با نظر کمیته های مشورت در این زمینه اظهار نظر کند، طبیعتا وارد چرخه واکسیناسیون عمومی خواهند شد. فراوری هر دو هم در ایران آغاز شده، برکت صد ها هزار دوز فراوری نموده و کشت سلولی واکسن پاستور هم انجام و وارد فرایند فراوری انبوه شده است. البته تا زمان صدور مجوز اضطراری، هیچ مصرف یا توزیعی از این واکسن نخواهیم داشت.

جهانپور درباره شرایط واکسن فخرا هم گفت: واکسن فخرا وارد فاز دوم کارازمایی بالینی شده و تا زمانیکه برای مصرف عمومی آن تصمیم گیری گردد، فاصله دارد. البته با توجه به موفقیت آمیز بودن فاز یک کارآزمایی بالینی، وارد فاز دوم شده و اکنون در حال تزریق روی افراد و داوطلبان هستند. باید منتظر بمانیم تا نتایج فاز یک و دو این واکسن هم مطالعه گردد. این واکسن ها هم با فاصله زمانی می توانند همین راستا را طی نمایند. واکسن موسسه رازی هم به همین صورت خواهد بود. در بخش خصوصی هم فعلا واکسن اسپایکوژن شرکت سیناژن را داریم که در فاز دوم قرار گرفته است و باید همین راستا را طی نمایند.

جهانپور در پاسخ به اینکه آیا بعد از فراوری داخلی واکسن کرونا، واردات واکسن های خارجی متوقف می گردد یا خیر؟ گفت: واردات متوقف نمی گردد. مقدار احتیاج کشور به واکسن حداقل طبق برآورد های ما 120 میلیون دوز است. طبیعتا فعلا فراوری داخلی حداقل در روز ها و ماه های نخست، نمی تواند کفایت کند. مضافا اینکه با توجه به خرید یا پیش خرید یا توافقاتی که برای خرید خارجی اجرا شده، اگر همزمان واردات را انجام دهیم، سرعت واکسیناسیون مان می تواند افزایش یابد؛ بنابراین چیزی درباره منتفی شدن خرید یا واردات واکسن نداریم. هرچه بتوان واکسن برای کشور تهیه کرد، مهم است و به همراه فراوری داخل هر دو وارد چرخه واکسیناسیون شده و استفاده می گردد.

وی درباره امکان انتخاب اختیاری واکسن ایرانی یا خارجی، گفت: بستگی به زمان و موقعیت دارد. تا به امروز چنین امکانی در جهان تقریبا نبوده و در ایران هم ممکن است نباشد، اما هرچه پیش رویم، با افزایش فراوری و واردات، دسترسی به واکسن بیشتر شده و ممکن است این امکان فراهم گردد. آنچه مهم است، این است که وزارت بهداشت به لحاظ فنی این موضوع را در تخصیص واکسن های گروه های سنی یا شغلی مختلف مدنظر قرار داده و قطعا واکسن و پلتفرم و ویژگی های فناوری آن مورد نظر قرار گرفته و به گونه ای تخصیص داده می گردد که افراد کمترین مشکل و بالاترین ایمنی زایی را داشته باشند.

جهانپور درباره تعداد دوز های تزریقی واکسن هم گفت: متداول در واکسن های موجود، تزریق دو دوز است و درباره بعضی واکسن ها گفته می گردد که سه دوز هم دارند. فعلا دو دوز است. در عین حال بعضی واکسن هایی که اکنون در جهان فراوری می گردد، تک دوز است. به هر حال به نظر می آید که فعلا باید با همین دو دوز پیش رویم. البته باید توجه کرد که یک دوز اول هم می تواند یک ایمنی پایه و حداقلی ایجاد کند و دوز دوم به نام یادآور می تواند اثربخشی را افزایش دهد. بعضا ممکن است دوز یادآور چند ماهه یا سالی یکبار و یا چند سال یکبار هم احتیاج باشد. این ها هیچکدام قطعی نیست، اما احتمالا به نظر می رسد که احتیاج باشد که حداقل سالانه یا دو سال یکبار احتیاج به دوز های یادآور باشد، اما نمی توان قطعی اظهار نظر کرد.

وی درباره شرایط فراوری مشترک اسپوتنیک هم به ایسنا گفت: بانک سلولی فراوری مشترک اسپوتنیک وی مدت هاست وارد کشور شده و در شرکت سازنده برای کشت سلولی کوشش می نمایند تا بتوانند واکسن را فراوری نمایند. در این جا به دلایل فنی تاخیری دارد که امیدواریم انجام گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1786

به "احتیاج ایران به حداقل 120 میلیون دُز واکسن کرونا ، آخرین شرایط واکسن های ایرانی کووید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج ایران به حداقل 120 میلیون دُز واکسن کرونا ، آخرین شرایط واکسن های ایرانی کووید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید