کریدور ریلی غرب خزر به زودی افتتاح می گردد

به گزارش فروشگاه کوچک، تهران (پانا) - مدیرعامل راه آهن اطلاع داد با بازسازی محور ریلی در ارمنستان و جلفا که در جنگ منطقه ای آسیب دیده بود، به زودی کریدور غرب خزر حدفاصل ایران تا دریای سیاه فعال خواهد شد.

کریدور ریلی غرب خزر به زودی افتتاح می گردد

به گزارش صداوسیما، سعید رسولی با اشاره به سفر چند روز اخیر هیئت راه آهن ایران به ریاست وزیر راه و شهرسازی به ارمنستان و نتایج و دستاورد های این سفر اضافه نمود: راستا ریلی مرز جلفا که با وجود 7 میلیون تن ظرفیت جابجایی بار سالانه، قبل از جنگ منطقه ای متروکه شده بود با ایجاد صلح در منطقه و مذاکرات ایران و روسیه با جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آستانه شروع فعالیت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه نمود: شاخه شرقی کریدور ریلی شمال - جنوب از راستا سرخس - اینچه برون با کشور های شمالی و آب های خلیج فارس ارتباط دارد و کریدور میانی هم، به وسیله بندر امیرآباد و کاسپین بزودی به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

وی افزود: در کریدور غرب خزر از آستارا بخاطر اجرا نشدن قطعه رشت - آستارا حلقه مفقوده ای وجود دارد، اما اتصال ریلی این راستا برقرار است و قطار ها از جمهوری آذربایجان وارد خاتمهه آستارا می شوند و امیدواریم با تکمیل و بازسازی بخش غربی کریدور، اتصال راه آهن ایران به دریای سیاه به وسیله جلفا- نخجوان- ارمنستان و گرجستان به روسیه برسد.

رسولی گفت: بدنبال مذاکرات ویدئو کنفرانسی با رئیس راه آهن ارمنستان و توافقات حاصله، در سفر اخیر تفاهمنامه ای به امضا رسید و مقرر شد تا دو کشور اطلاعات تعرفه ای را مبادله نمایند تا هرچه زودتر به نقشه اجرایی برای شروع تبادل بار ریلی دست یابیم.

مدیرعامل راه آهن اضافه نمود: در بخش ترانزیت ریلی، سال گذشته باوجود اینکه در چهار ماه نخست سال با هیچ کشوری تبادل نداشتیم، رکورد ترانزیت ریلی سال های قبل را شکستیم و امیدواریم این رکورد را در امسال جابجا کنیم.

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با ساخت هزار کیلومتر خطوط ریلی آنتنی حمل بار متحول می گردد.

سعید رسولی اضافه نمود: طبق مطالعات اجرا شده، فقط با ساخت هزار و 62 کیلومتر خطوط آنتنی و اتصال 121 چشمه بار به ریل، می توان سالانه 130 میلیون تن بار را که هم اکنون به وسیله جاده حمل می شوند با استفاده از خطوط ارزان و ایمن ریل جابجا کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته برغم شکست رکورد تاریخی حمل بار در کشور، 50 میلیون تن بار با ریل جابجا شد اضافه نمود: با توجه به واقعیت های موجود و ظرفیت های کشور، امسال به عنوان سال خاتمهی برنامه ششم و 5 سال آینده یعنی تا خاتمه برنامه هفتم توسعه، حداقل 100 میلیون تن از بار این چشمه های بار را جذب حمل و نقل ریلی خواهیم کرد که نقشی اساسی در کاهش قیمت تمام شده، کاهش مخاطرات جاده ای و آلودگی هوا خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دو سال گذشته هیچ واگن باری و مسافری و انواع لکوموتیو و خودکشش از خارج کشور خریداری نشده است اضافه نمود: در سال های 98 و 99 بیش از هزار و 793 دستگاه انواع واگن و لکوموتیو در داخل کشور فراوری یا بازسازی شده است و برای تحقق حمل بار چشمه های بار شناسایی شده، طبق مطالعات موجود حداقل باید 66 هزار واگن به شبکه ریلی کشور اضافه گردد.

وی از تقاضای بیش از 10 هزار و 400 واگن توسط بخش خصوصی در حال حاضر اطلاع داد و اضافه نمود: با استفاده از منابع مالی موجود و ظرفیت های قانونی این تقاضا ها دسته بندی شده و به کارخانجات واگن سازی سفارش داده می گردد و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی و منابع بانکی و یاری های دولتی تامین مالی ساخت این واگن ها انجام گردد که در این صورت، تحول بزرگی در صنعت ریلی کشور بوقوع پیوسته و این صنعت متحول می گردد.

مدیرعامل راه آهن همچنین بر لزوم ارتقای بهره وری ناوگان موجود و افزایش سرعت سیر قطار ها و تعمیر ناوگان خراب موجود تاکید نمود و اضافه نمود: خوشبختانه در سایه اعتماد و تکیه بر توان فراوری نمایندگان داخلی کشورمان، صنعت ریلی راستا خودکفایی را بخوبی طی نموده و در ترمز قطار های باری و محور قطار که روزگاری وارد نماینده بودیم امروز به صادرنماینده تبدیل شده ایم.

وی افزود: در فراوری داخل باید فرایندی شکل بگیرد که فراوری برای فراورینماینده صرفه مالی داشته باشد و به همین دلیل، شرکت راه آهن علاوه بر تامین احتیاج های شبکه ریلی داخل کشور، به دنبال بازاریابی برای فراوریات این شرکت ها در کشور های دیگر هم هست.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1744

به "کریدور ریلی غرب خزر به زودی افتتاح می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کریدور ریلی غرب خزر به زودی افتتاح می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید