کشت برنج با کیفیت کم شده است

به گزارش فروشگاه کوچک، علی اکبریان درباره علل افزایش قیمت برنج در بازار و رسیدن قیمت برنج ایرانی به 45 تا 46 هزار تومان، گفت: قیمت ارقام کیفی و محلی از جمله برنج هاشمی و طارم در اردیبهشت ماه هم همین شرایط را داشته اما نرخ ارقام پر محصول مانند به ندا شیرودی و فجر کمتر از 30 هزار تومان است.

کشت برنج با کیفیت کم شده است

وی با اشاره به اینکه سال جاری کشاورزان به کشت ارقام پرمحصول روی آوردند و به تناسب آن از مقدار کشت برنج های کیفی کاسته شد، اضافه نمود: سال جاری 70 درصد کشت برنج، اختصاص به ارقام پرمحصول داشته و حدود 30 درصد آن مربوط به ارقام کیفی و محلی بوده است.

عضو هیأت مدیره انجمن برنج کشور بعلاوه با اشاره به افزایش سرسام آور هزینه های فراوری گفت: هزینه های فراوری برای کشاورزان بسیار بالا رفته است، دولت باید به کشاورزان در تأمین نهاده از جمله سم و کود یاری کند اما متأسفانه سال جاری این اتفاق نیفتاد و کشاورزان مجبور شدند این نهاده ها را از بازار آزاد با قیمت های بسیار بالا تأمین نمایند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه حدود 7 ماه قبل کشاورزان سر شالی ها داد و بیداد می کردند که با کمبود نهاده روبرو هستیم، اضافه نمود: آن موقع کسی به گفته های کشاورزان و نیازهای آنان توجه نکرد. اکبریان با اشاره به اینکه کشاورزان اگر به کارگری روی آوردند، عایدی بیشتری خواهند داشت، اضافه نمود: علاوه بر قیمت نهاده های فراوری، دستمزد کارگران و اجاره زمین هم افزایش چشمگیری داشته است.

وی توضیح داد: بعلاوه برنج های کیفی از کشاورزان به قیمت کیلویی 31 تا حداکثر 33 هزار تومان خریداری می گردد و اینکه در بازار تهران به قیمت کیلویی 46 هزار تومان به دست مصرف نماینده می رسد، ربطی به کشاورز ندارد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 1852

به "کشت برنج با کیفیت کم شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت برنج با کیفیت کم شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید