3 طرز تهیه لواشک پرتقال در آفتاب، فر و روی شوفاژ و بخاری

به گزارش فروشگاه کوچک، لواشک پرتقال یکی از محبوب ترین تنقلاتی است که با می توان آن را در پاییز و زمستان تهیه کرد. از انواع پرتقال های به ویژه پرتقال های ترش می توانید در طرز تهیه لواشک پرتقال استفاده کنید. در این مقاله از در ، طرز تهیه لواشک پرتقال به 3 روش آفتابی، در فر و روی شوفاژ یا بخاری و همچنین فوت و فن های تهیه لواشک پرتقال و رفع تلخی لواشک پرتقال را به شما آموزش خواهیم داد.

3 طرز تهیه لواشک پرتقال در آفتاب، فر و روی شوفاژ و بخاری

طرز تهیه لواشک پرتقال در آفتاب

زمان آماده سازی مواد: 15 دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت لواشک پرتقال: 1 ساعت

مواد لازم برای تهیه لواشک پرتقال

پرتقال: 2 کیلوگرم

آب ولرم: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

شکر و نمک: به مقدار دلخواه

مراحل طرز تهیه لواشک پرتقال خانگی

در این روش از طرز تهیه لواشک پرتقال، پرتقال ها را بعد از شستن و پوست گرفتن باید با مقداری آب بپزید تا نرم شود. سپس آنها را با دست له کنید و عصاره به دست آمده را در سینی بریزید و خشک کنید. بنا بر ترشی یا شیرینی پرتقال ها می توانید به مقدار دلخواه و بنا بر سلیقه خود به آن چاشنی های ترش یا شیرین اضافه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه لواشک پرتقال را به روش ساده خانگی بخوانید.

مرحله اول: پرتقال ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک پرتقال، پرتقال ها را کاملا بشویید و پوست نارنجی آنها را بگیرید. غشای نازک سفید پوست نارنگی را هم با چاقوی تیز جدا کنید. چون این کار باعث جلوگیری از تلخ شدن لواشک خواهد شد. سپس پرتقال ها را به 4 قسمت تقسیم کنید و در یک قابلمه بریزید.

مرحله دوم: پرتقال ها را بجوشانید

در این مرحله، وقتی همه پرتقال ها را پوست کندید و خرد کردید، قابلمه را روی حرارت قرار دهید و یک لیوان آب جوش یا ولرم را به آن اضافه کنید. درب قابلمه را باز بگذارید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا پرتقال ها به آرامی بپزند و کاملا نرم و له شوند. هر از گاهی آنها را با قاشق چوبی به هم بزنید.

مرحله سوم: پرتقا ل های پخته را از صافی رد کنید

برای پخت ملایم پرتقال ها، 45 دقیقه تا 1 ساعت زمان بدهید. اجازه دهید آب اضافی پرتقال ها کاملا گرفته شود و پرتقال ها با کوچک ترین ضربه نرم شوند. بعد حرارت را قطع کرده و صبر کنید تا پرتقال ها از دما بیفتند و سرد شوند. بعد از سرد شدن، یک صافی را روی یک قابلمه بگذارید و مواد داخل قابلمه را در صافی بریزید.

مرحله چهارم: بقیه مواد را اضافه کنید

با فشار دست، شروع به ورز دادن پرتقال های پخته کنید و آنها را کاملا فشار دهید تا هسته، پوست و تفاله پرتقال ها جدا شود. عصاره پرتقال را از تفاله ها کاملا جدا کنید و عصاره را بچشید. در این مرحله از طرز تهیه لواشک پرتقال، به مقدار دلخواه، نمک، شکر یا چاشنی هایی که تمایل دارید، اضافه کنید تا به طعم دلخواهتان برسد.

مرحله پنجم: لواشک پرتقال را در سینی بریزید

در این مرحله، کف یک سینی روحی را نایلون تمیز بیندازید و کمی آن را چرب کنید. این کار باعث می شود بعد از خشک شدن لواشک، راحت تر از پلاستیک زیر آن جدا شود. عصاره لواشک پرتقال داخل قابلمه را به آرامی روی پلاستیک بریزید تا همه جای آن را به یک مقدار بپوشاند. هر چه قطر لواشک کمتر باشد، زودتر خشک می شود.

مرحله ششم: لواشک پرتقال را خشک کنید

بهتر است حدود 1 سانتی متر از سطح سینی را با عصاره لواشک بپوشانید تا لواشک بعد از خشک شدن کمی قطور باشد. بعد سینی را در هوای آزاد و در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار دهید. 3 تا 4 روز صبر کنید تا لواشک آب خود را از دست بدهد و خشک شود. بعد از خشک شدن، لواشک پرتقال را به مقدار های دلخواه برش دهید و میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشک انار و خواص آن

2- طرز تهیه لواشک پرتقال در فر

زمان آماده سازی مواد: 20 دقیقه

زمان پخت لواشک پرتقال در فر: حدود 1 ساعت

مواد لازم برای تهیه لواشک پرتقال

پرتقال: 1 کیلوگرم

لیموترش تازه: 1 عدد

مراحل طرز تهیه لواشک پرتقال در فر

در این روش از تهیه لواشک پرتقال، هم می توانید از پرتقال پخته شده استفاده کنید و هم آب آن را بگیرید. بعد از شستن و گرفتن ، آب آن را بگیرید و روی حرارت بگذارید. سپس چاشنی های دلخواه را به آن بیفزایید. برای مشاهده ادامه مراحل لواشک پرتقال در فر، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: آب پرتقال ها را بگیرید

برای تهیه لواشک پرتقال با آب پرتقال، پرتقال ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. بهتر است آنها را خرد کنید و هسته های پرتقال را هم بیرون بیاورید تا بعد از له شدن، باعث تلخ شدن لواشک نشوند. پرتقال ها را در آبمیوه گیری یا مخلوط کن بریزید و آب آنها را بگیرید. می توانید پرتقال های پوره و آبگیری شده را از صافی رد کنید تا یکدست شود.

مرحله دوم: آب پرتقال را بجوشانید

در این مرحله، آب یا عصاره پرتقال را در یک قابلمه بریزید و آب لیمو را هم جداگانه بگیرید و هسته ها را بیرون بیاورید. آبلیمو را به آب پرتقال اضافه کنید و روی حرارت میانه قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند. حرارت را کم کنید و صبر کنید تا مایه لواشک پرتقال کمی غلیظ شود.

مرحله سوم: لواشک پرتقال را در فر بگذارید

در آخرین مرحله از طرز تهیه لواشک پرتقال در فر، کف یک سینی فر را چرب کنید. مایه لواشک را داخل سینی بریزید و با قاشق سطح آن را صاف کنید. سینی را در فر قرار دهید و روی دمای 170 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. هر 15 دقیقه یک بار به سینی سر بزنید.

وقتی لواشک پرتقال خشک شد، سینی را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط قرار دهید. سپس لواشک ها را به مقدار دلخواه برش بزنید و سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک هلو به 5 روش با طعم بازاری

3- طرز تهیه لواشک پرتقال روی شوفاژ یا بخاری

در این روش از طرز تهیه لواشک پرتقال، مایه لواشک را به هر یک از روش های بالا آماده کنید و سپس آن را در سینی بریزید. سینی را روی حرارت بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا کاملا خشک شوند. سپس آن را برش داده و سرو کنید.

فوت و فن های طرز تهیه لواشک پرتقال

*قبل از پختن پرتقال ها، پوست سفید نازک روی پرتقال ها را بگیرید. اگر این پوست ها با پرتقال بپزند، طعم لواشک پرتقال در آخر کمی به تلخی می زند.

*بعد از جوشیدن پرتقال ها با آب، حتما کف های روی مایه پرتقال را با قاشق جدا کنید. این کار باعث می شود رنگ لواشک پرتقال در نهایت درخشان و شفاف شود.

*در حین پخت پرتقال ها، درب قابلمه را باز بگذارید تا رنگ پرتقال ها تیره و قهوه ای نشود.

*برای طعم دار کردن لواشک پرتقال می توانید از چاشنی های ترش دیگر مثل جوهر لیمو، آبلیمو، ،، سرکه سفید و … استفاده کنید.

*اگر می خواهید لواشک پرتقال را با میوه های دیگر درست کنید، باید میوه ها را همراه با پرتقال بپزید و بعد از نرم شدن آن ها را صاف کنید.

*بهتر است برای ترکیب دیگر میوه ها با پرتقال در طرز تهیه لواشک پرتقال، از میوه هایی استفاده کنید که طعم آنها به پرتقال نزدیک است. مرکبات دیگر، لیمو، کیوی، سیب، انار و … از جمله میوه هایی هستند که برای تهیه لواشک با پرتقال می توان از آنها استفاده کرد.

*برای نگهداری لواشک پرتقال، بهتر است آن را در یخچال بگذارید. این کار باعث می شود ماندگاری لواشک بیشتر شود. همچنین از تغییر رنگ و مزه لواشک به مرور زمان جلوگیری می کند.

*قرار دادن خارج از یخچال باعث می شود لواشک ها زود خشک و سفت شوند.

سوالات متداول

چرا لواشک پرتقال من تلخ شده است؟

از آنجایی که پوست پرتقال طعم تلخ دارد، اگر همراه با پرتقال ها پخته شود، تلخی خود را به لواشک پرتقال می دهد. هم پوست نارنجی و هم پوست سفید نازک پرتقال ها را قبل از پخت باید کاملا جدا کنید.

با پرتقال ترش چی درست کنم؟

اگر پرتقال هایی را که در دسترس دارید، ترش هستند، می توانید با آنها لواشک پرتقال، شربت پرتقال، کنسرو پرتقال، یا مارمالاد پرتقال نیز درست کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 4 دی 1401 بروزرسانی: 4 دی 1401 گردآورنده: foroshgahak.ir شناسه مطلب: 2253

به "3 طرز تهیه لواشک پرتقال در آفتاب، فر و روی شوفاژ و بخاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 طرز تهیه لواشک پرتقال در آفتاب، فر و روی شوفاژ و بخاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید